A síverseny biztosítási feladatai, azaz az adóvevő-használat körülményei
Nagy Norbert és biztonsági emberei az elsők között csatlakoztak a 2020-ban indult magyar eChat internetalapú adóvevő rendszerhez 4db eChat E350 adóvevő megvásárlásával.
Mivel vezetőjüktől rendszeresen kapunk beszámolót, hogy mikor-milyen feladatot sikerült megoldani a rádiók és a rendszer segítségével, így most kifejezetten vártuk Norbert beszámolóját a tiroli 5 napos síverseny biztosításáról.
A síverseny Kitzbühelben volt: hatalmas hegyek és nem kis létszámú irányítandó embertömeg a versenypálya területén. A versenyt a pandémia miatt nézők nélkül rendezték meg idén, de így is volt elég feladat a biztonsági cég számára.
“Az évekkel ezelőtti 30 000 fős tömeghez képest 1000 VIP személlyel és nagy létszámú szervező lebonyolító személyzettel rendezték meg.”
Norberték ezúttal is az Event Protect Services biztonsági cég égisze alatt dolgoztak. A rendezvény ideje alatt összesen 8 db fontos pontnak kellett egymással kommunikálnia, ezért is egészítették ki flottájukat bérrádiókkal, így minden nagyobb figyelő posztra jutott egy-egy eChat készülék. A bérrádiók között az újabb, már dokkoló töltővel ellátott eChat E600 és E360 készülékek is megmutathatták, mit tudnak nyújtani a hideg, havas Tirolban.
A diszpécser feladatok egy részét ezúttal nem Windows-os tableten, hanem egy eChat E700-as adóvevővel oldották meg. A supervisor-i feladatok ellátását, valamint az illetéktelen behatolások megakadályozásának koordinálását Norbert mozgó egységként látta el, így a könnyebb mozgás érdekében ésszerű volt a kijelzős E700-as adóvevő diszpécser készülékként történő bevetése. A diszpécser / supervisor nemcsak hallotta, hanem látta is minden poszt pozícióját, és persze beszélni is tudott velük. Nem utolsó sorban a rádió rögzítette a beszédforgalmat is.
Mik voltak a tapasztalatok, hogyan vált be technika?
Erről kérdeztük a biztonsági szakemberek supervisor-át, Nagy Norbertet.
Anico: Norbi, azt már elmondtad, hogy eredetileg egymáshoz közeli posztokon lettetek volna, viszont átszervezték a biztosítást, így eléggé szétszórtak benneteket. Segített a helyzeten, hogy nemcsak az osztrák, hagyományos rádiók voltak nálatok?
Nagy Norbert: Rendkívüli módon segítette a munkánkat. Gördülékenyen meg tudtuk oldani nagyobb távolságban is a kommunikációt a mozgó járőrök között, valamint a zárt területre behatoló illetéktelenek feltartóztatását is könnyebben tudtuk vezényelni.
A: 5 napig dolgoztatok. Hogyan alakult a munkabeosztás? Hogy bírták a rádiók akkumulátorai a nagyobb forgalmat?
NN: Két részre volt osztva a csapat. A koránkelőkkel már reggel 6-kor elfoglaltuk a pozíciókat, majd a többiek 7 órától kezdték meg a járőr feladatokat; a napi programtól függően 15-17 óráig.
A rádiók aktív használat mellett is jól bírták a hidegben, de természetesen ruházat alatt tartottuk, és headsettel használtuk őket. Nagy megelégedésünkre jól hozták a formájukat. Az eChat E700-asnál volt, hogy folyamatos kijelző használat mellett (térkép ellenőrzés) bő 6 órán át egyhuzamban használtuk, és még mindig volt 15% az akkumulátorban.
A: Végig használtátok a headset-eket? Ha igen, mennyire volt kényelmes az egész napos viselésük?
NN: Egész nap használtuk őket, így nem kellett a sokszor mínusz 5°C-ban a ruházaton kívül tartani a rádiókat, ami az akkumulátoroknak is jót tett. A fülre akasztós szilikonos akusztikus csöves headset-ek jól ülnek a fülben, kényelmesek – még maszk használata mellett is. Valamint elég hangosak voltak a környezeti körülményekhez, ahol használtuk őket.
A: Hogy tetszett a kollégáknak a hálózati rádió? Könnyebbség volt a korlátlan hatótávolság a normál rádiók korlátozottságához képest?
NN: Kezdéskor azoknak a kollégáknak, akik még nem használtak eChat rádiókat, csak régebbi típusúakat, tartottam egy rövid bemutatót, eligazítást a használatról. Valamint a napi rutinban a pozíció ellenőrzéseknél külön figyeltem, és kérdeztem a rádió használat tapasztalatait. Tökéletesen gördülékenyen működött minden.
A: Volt-e az 5 nap alatt fennakadás a hálózati elérésben; észrevettetek-e bármi gondot? Milyen lefedettség volt a verseny ideje alatt?
NN: A biztonság kedvéért 2G/3G hálózatot használtunk folyamatosan, hogy az esetleges 4G-s hálózati váltásoknak ne tegyük ki a rádiókat. Ugyanis utóbbi a tapasztalataink alapján megnövelheti az energia igényt, és az adóvevők gyorsabb lemerülését okozza ilyen hegyi környezetben. De a terület hálózatilag a verseny ideje alatt jól volt telepítve, nagyon szépen működtek a verseny teljes területén az eChat rádiók. Naponta kb. 5-8 ezer fős létszám mellett is akadálymentesen tudtunk kommunikálni egymással.
A: Volt egy 1 napos verseny is, The Nightrace Schladming, ami 12-től 22 óráig tartott. Itt is nagyon szét voltatok szóródva. Ez nem frekventált hely – itt mi volt a fő feladat, és hogy működtek a rádiók?
NN: Azon a területen is jól működtek az eChat adóvevők, itt főleg záró pontokat és járőr feladatokat láttunk el. Fokozottan figyelve az illetéktelen látogatókra, akik a hegyi és erdei túraösvényeken próbálták megközelíteni a síverseny helyszínét. Nagyon jól működött itt is az eChat rendszer.
A: Itt az osztrák rádiók Motorola DP1400-asok voltak, régebbi akkumulátorokkal. Nem volt furcsa a nagy méretű rádiókhoz mérten a kicsi eChat-et használni?
NN: Óriási kontraszt volt méretben és tudásban is. Az eChat használata is rutinból ment már, de mivel egyelőre kisebb darabszámú eChat készülékflottával rendelkezünk, még rá vagyunk szorulva a régi rendszerű rádiókra is.
A: A kinti partnereknek hogy tetszett az eChat rendszer? Esetleg ők használnak-e hasonlót?
NN: Teljesen ismeretlen számukra ez a rendszer, de nagyon tetszett mindenkinek a dokumentálhatósága, és hogy élőben látnak minden mozgást.
A: Volt-e olyan helyzet vagy esemény, amelynél kifejezetten hasznos volt a hálózati rádió a normál rádióhoz képest, azon kívül hogy Magyarországról is elértek benneteket?
NN: Igen, sokszor! Nagy területen voltunk szétszórva, ahol a normál rádió csak akadozva, nehezen működött volna. Különösen a behatolások koordinálásánál volt nagyon hasznos, amikor a központból tudtam a többi járőrrel összehangolni a feladatokat.
A: Összességében mi a véleményed így az 5+1 napos eChat használat után a rádiókról? Különösen érdekelnek a tapasztalataid az újabb típusokról!
NN: Nagyon hasznos a nagy érintő kijelzős E700, és majd az utódja esetlegesen. Egyszerűbb a használata, mintha tableten vittem volna egy diszpécsert magammal, viszont majdnem ugyanolyan értékű volt.
A dokkoló töltős megoldás az új készülékeknél szintén nagyon hasznos újítás (eChat E600 és E360); a kezelhetőséget nagyban könnyíti.
A head-setek az új változatoknál is jól eltaláltak, kényelmesek a hosszú napokon is. Természetesen próbálgattam az éles használatban a Bluetooth mikrofont is: tökéletesen működött az is, bármelyik készülékkel párosítva; a hangosabb helyeken egy kis kiegészítő fülessel.
Nem bántuk meg, hogy a plusz készülékek bérlésénél a hagyományos rendszerű adóvevők helyett az eChat rendszert bővítettük. Nagyon jó, hogy a bérrádiókat is hozzá lehet csatlakoztatni a saját eChat flottánkhoz, és a következő munkáknál is így fogunk tenni. Már terveink közt szerepel az adóvevő eszközparkunk bővítése, valamint hogy ezután is eChat bérléssel fogjuk a munkánk minőségét emelni, mert a visszajelzések alapján számukra ez kifizetődő.