Mit tudsz tenni, ha gondod adódik a biztonsági őröddel, mert valószínűleg nem tartja be a szabályokat? Hogyan cselekedsz, ha a céged jó hírneve a tét, mert egy embered nem végzi jól a feladatát?
Jó kérdések, ugye? Ilyen kérdésekkel is találkozik egy technikus az eChat rendszernél. Ezért kell ismernünk a felhasználóink munkaköreit és feladatait, és folyamatosan tanulnunk.
Egy történettel szeretnénk most bemutatni, mért jó, ha jól ismerjük, és ki tudjuk használni az eChat Irányító- és Diszpécser Rendszerének funkcióit – eChat technikusunk beszámolója következik.
Egy tanulságos történet
Egy cégnél, ahol már egy ideje használták az eChat E350-es PoC internetalapú adóvevőket (igaz, eddig csak beszédkommunikációra) felmerültek bizonyos problémákra utaló jelek. A cégvezetővel beszélgetve szóba került az adott probléma, és felajánlottuk, hogy ha már van eChat rádiójuk, teszteljék a Diszpécser Rendszer lehetőségeit is.
Az előkészületek
Következett a szokásos egyeztetés, majd távolról oktatás a cégvezetőnek: mi-hogyan működik a diszpécser programban.
Mivel az egyik megbeszélés kicsit elhúzódott, így este 19 órára tolódott a diszpécserhez kapcsolt rádió aktiválása az őrhelyen.
Hogy segítsem a cégvezetőt, vele párhuzamosan én egy másik diszpécser felületen figyeltem a felhasználót, és közben segítettem a cégvezetőnek a rendszeren történő eligazodásban.
(Ilyen esetben is nagyon jól jön, hogy több diszpécser tud ugyanazon felhasználókra figyelni.)
Az egyik megoldandó feladat az volt, hogy egy Geokerítést aktiváljunk az őrzött terület köré, és figyeljük az őr útvonalát és mozgását. Továbbá beaktiváltuk a Magányos munkás funkciót az adott adóvevőn, és így 60 percenként jelzett az őr rádiója, amit egy PTT nyomással kellett deaktiválnia.
A Geokerítés (geofencing) egy olyan funkció, amelynél a diszpécser elektronikus térképén kijelölünk egy körbehatárolt területet, és a rendszer jelzi (ill. automatikusan riaszt), amikor az adott adóvevő készülék felhasználója erre a területre belép, vagy kilép onnan. Ennek segítségével értesülhetünk arról, hogy a felhasználó valamely helyszín közelébe ért – így pl. tudunk neki feladatot adni az adott területen. De azonnal értesülhetünk arról is, hogy egy munkatárs végzett egy megadott helyen, illetve elhagyta a helyszínt.
A magányos munkás (lone worker) beállítás az egyedül dolgozó kollégák biztonságára illetve éberségére vigyáz. Ezeknek a munkatársaknak a beállításnak megfelelő rendszeres időközönként be kell jelentkezniük. Ha egy bejelentkezés elmarad, a diszpécser riasztást kap, és azonnal kapcsolatba tud lépni az egyedül dolgozó munkatárssal, vagy segítséget tud küldeni a helyszínre.
Miért volt erre szükség? Az adott őrhelyen történtek furcsa dolgok az elmúlt hetekben, és mivel más elektronikus járőr rendszer nem működött, így egy gyors ellenőrző megoldásra volt szükség.
Akció indul
Az őr megkapta az adóvevőt, és elkezdődött a szolgálat. Csupán annyit kellett tennie – miután felhívták a figyelmét az óránkénti pozíció küldésre és a magányos munkás funkció tesztelésére –, hogy a rádió jelzéskor mindig nyomja meg a PTT gombot.
Én itthon figyeltem a diszpécser felületen a műveletet, míg a cégvezető útban hazafele egy laptopról.
Nem telt el 30 perc a szolgálat megkezdése óta, és már jelzett a Geokerítés, hogy kiléptek az őrterületről. A térképen szépen látszott, hogy az őr átsétált az út túloldalára.
(Itt kell megjegyeznem, hogy az adott eszközön szándékosan 5 másodpercre állítottam a GPS pozíció küldést, hogy minél részletesebb útvonalat kapjunk a visszanézésnél.)
Az őr visszament az őrhelyre, majd kis idő elteltével újbóli jelzés történt: ismét elhagyta az őrhelyet, és egy közeli buszmegállóba is kisétált. Mindezt mi mindkét diszpécser felületen tudtuk követni. Az eltelt egy órában viszont nem jött magányos munkás riasztás, őrünk tehát figyelt arra, hogy a rádió jelzéseire reagáljon és benyomja a PTT gombot.
Egy óra múlva ismét riasztás jött: őrünk kisétált egy éjjel-nappali boltba, majd vissza az őrhelyre. A Geokerítés tette dolgát: mind a ki-, mind a belépést naplózta, a kilépéskor pedig riasztott is.
Mivel igencsak későre járt, így én kikapcsoltam a diszpécsert, és a cégtulajdonossal megbeszéltem, hogy reggel újból ránézünk az éjszakai eseményekre. A diszpécsernek ugyanis nem szükséges folyamatosan online követnie az eseményeket ahhoz, hogy az elindított Geokerítés és GPS útvonal követés jelzéseit naplózzuk. Ezt a szerver végzi szép csendben a háttérben.
Az eredmények
Reggeli diszpécser belépéskor láttam, hogy offline van az adott rádió. Gyorsan végignéztem az elmúlt órák útvonalát és a Geokerítés naplózást is.

A látott eredményekkel felhívtam a cégvezetőt, és átbeszéltük, mi történhetett éjszaka; átnéztük az útvonalat és a riasztásokat is. Próbáltuk összerakni a képet, mit tevékenykedhetett az őr az őrhelyen, és az őrzött területen kívül.
Ami biztos volt:
- Az őr többször elhagyta az őrterületet.
- Nem végezte el a járőrözést óránként az őrzött területen. (Nem volt látható a GPS pozíciókból az az útvonal, amelyet a járőrnek meg kellett volna tennie.)
- Reggelre valamiért kikapcsolt a rádió, holott az őr arra is kapott utasítást, hogy szükség esetén fel kell töltenie a készüléket.
A reggeli váltás után pár órával hívott a cégvezető, hogy kiderült, mi történt: Az őr kisétált cigarettázni, majd később a boltba alkoholt vásárolni. Mivel nem volt egyéb ellenőrzés, így kihagyta a járőrözést, és a megivott alkohol hatására szépen elaludt. Reggel azért a váltást ébren várta, de az adóvevőt elfelejtette töltés után visszakapcsolni.
A többit a fantáziátokra bízom, vajon mi lett a jutalma az alkalmazottnak!?
Az eChat rendszer viszont ismét jól vizsgázott, és meg tudtuk mutatni, hogy ilyen jellegű feladatnál is hasznosak az extra diszpécser funkciók.
Természetesen nem gondoljuk, hogy hasonló történet gyakran előfordulhat. (???)
Mi viszont állunk minden érdekes feladat elé, és várjuk a következő kihívást.