eChat kommunikációs támogatás a Kenji Racing Team-nek
A Kenji Racing Team tavasszal kért tanácsot partnerünktől, Ferenczi Róberttől adóvevő vásárláshoz. Robi készülékajánlat előtt alaposan kikérdezte Dr. Líska Jánost, a csapat egyik vezetőjét, hogy pontosan milyen kommunikációs feladatok megoldásához lenne szükség az adóvevőkre, milyen körülmények között fogják azokat használni.
A Kenji Racing Team-ről
„A Kenji Racing Team a kecskeméti Neumann János Egyetem GAMF Műszaki és Informatikai Karának versenymotor építő csapata. 2014-ben azért jött létre, hogy a 2 évente megrendezésre kerülő spanyolországi MotoStudent versenyen részt vegyen.Először a 2016-os megmérettetésen vettünk részt, ahova a Köszi nevű belsőégésű motort készítettük. Ezen a versenyen már jó eredményeket ért el a csapat, ugyanis a motorunk az innovációs versenyen és az ügyességi versenyszámban harmadik lett, emellett pedig a fékteszten a második helyezést értük el. Második alkalommal 2018-ban indultunk a MotoStudent versenyen, ahol már nemcsak belsőégésű – Last Petrol –, hanem elektromos motorral is – New Wave – készültünk. Az elektromos motorral elnyertük a legkönnyebb elektromos motor címet, emellett ez lett a második leggyorsabb motor. Mivel ilyen jó eredményeket értünk el ezzel a motorral, ezért átálltunk a csak elektromos vonalra.
2021-ben a harmadik megmérettetésünkre készültünk, ami idén júliusban volt. Erre a versenyre egy elektromos motort építettünk, ami a Futuro névre hallgat.” – mesélte a csapat vezetője, Tímári Attila.
Milyen készülékekkel oldották meg a csapat kommunikációját?

A Kenji csapat márciusban egy hétig tesztelt Motorola XT420 adóvevő készülékeket. A teszt után vásároltak Motorola XT420 rádiókat, Motorola Talkabout T92 H2O walkie talkie-kat és azokhoz kézibeszélőket. A motor vezetője és a csapat közti kommunikációt sisakszettel oldották meg, amelyet a Anico Kft. ajánlott fel a csapatnak támogatásként.
Májustól a motorépítést, a hazai felkészülést segítették a rádiók mind a műhelyben, mind a teszteknél. Az adóvevőkre azonban nemcsak a teszteléshez volt szükségük. Az idei verseny Spanyolországban a Motorland Aragón pályáján került megrendezésre, és a tervek szerint az utazás, a box utca és a pálya parkolójában álló lakóautók között, és a verseny során is ezek a rádiók nyújtották volna a csapattagok közti kommunikációs megoldást.
A koronavírus járvány miatt azonban a csapat szállása egy külső kempingbe került át, ez viszont már nagyobb távolságban volt a pályától, mint a PMR rádiók biztos hatótávja. (A Motorola XT420 és a Talkabout T92 H2O adóvevők PMR, azaz frekvenciaengedély nélkül használható adóvevők, amelyek hatótávja törvényileg korlátozott.)
Ezért Robi az eChat PoC internetalapú adóvevőket ajánlotta a csapatnak, mivel ezek a rádiók az internetes adatkapcsolatnak köszönhetően már szinte korlátlan hatótávval bírnak.
A versenyre való induláskor azonban az Anico Kft. bér és teszt rádiói sajnos mind használatban voltak, így Robi közreműködésével vásárlónk és partnerünk az Event Protect Services adta kölcsön a csapatnak támogatásként az épp szabad eChat E350 rádió flottáját.
Az eChat internetalapú PoC adóvevők, így az E350-es típusok is egész Európa területén használhatók. Partnerünk készülékei Németországban és Ausztriában is rendszeres használatban vannak, például 2020-ban az osztrák RedBull Forma1 pályán is jó szolgálatot tettek. Tehát országhatárokon átívelően is tesztelt, stabilan működő készülékekről van szó, így nyugodt szível adtuk kölcsön a spanyolországi motorversenyre.

Utazás a spanyolországi motorversenyre
A Kenji Racing Team tehát a Motorola PMR-eken túl eChat E350 PoC internetalapú adóvevőkkel felszerelkezve tudott nekivágni az útnak a spanyolországi versenyre.
Az eChat Irányító- és Diszpécser Rendszer-rel és egy plusz eChat rádiókészülékkel Robi is tudta követni a csapatot, és némi technikai támogatást nyújtani a kommunikációhoz. Ugyanakkor az adóvevő készülékek használata annyira egyszerű, hogy a csapattagok mind könnyedén elboldogultak vele.
Az odaúton Magyarországról Németországig a Motorola PMR adóvevőkkel tudtak kommunikálni, mivel itt konvojban, egymáshoz közel haladtak a lakóautók, Münchenben viszont már bekapcsolták az eChat rádiókat. Itt azért volt szükségük az internetalapú adóvevős kommunikációra, mert az egyik autónak vezérműszíj-cserére volt szüksége, így ezt a többiektől eltávolodva kellett megoldaniuk. Azonban ha el is távolodtak egymástól (akár 100km-re is), az eChat rádióknak köszönhetően folyamatos kapcsolatban tudtak maradni, gyorsan és hatékonyan tudtak kommunikálni.
Az eChat diszpécser térképet nézve szépen látszik az autók, vagyis az eChat adóvevők útvonala.
Kisebb zökkenő a határátlépéseknél volt, mivel a roaming során a rádiók lassabban találtak az újabb hálózatra. Viszont ezt gyorsan megoldották azzal, hogy nem vártak az automata feljelentkezésre, hanem az adóvevők ki- és bekapcsolásával minden készülék hamar fel tudott jelentkezni.
A csapat már a spanyol pályán illetve a pálya melletti kempingben.
Adóvevőkkel a motorversenyen
Ahogy arról a csapat egyik vezetője, Dr. Líska János utólag beszámolt, mindenki könnyedén tudta kezelni az adóvevőket és az akkumulátorok is jól bírták a hosszú használatot.
A lakóautóban található fali direkt USB töltők segítségével pedig a készülékeket egyszerűen tudták tölteni a pihenők alatt.
Az volt még kérdéses, hogy a versenypályán hogyan fognak üzemelni a PoC adóvevők az esetlegesen túlterhelt mobilhálózat miatt. Mint a helyszínen bebizonyosodott, a hálózat terheltsége nem jelentett gondot, és a pályán illetve a pálya körül mindenhol volt stabil 3G elérés.
A Box utcában a csapattagok az egymáshoz közötti kommunikációhoz nyugodtan tudták használni a Motorola PMR rádiókat, de a pályabejárásnál, illetve a pálya és kemping közötti már az eChat adóvevőkkel tudták a kapcsolatot tartani.
A hazaérkezés után az eChat rádiók visszakerültek az osztrák céghez, és nemsokkal később már Bécsben egy focimeccs biztosításánál teljesítettek szolgálatot.
46 csapatból a Kenji Racing Team
a 7. helyezést érte el!
Hatalmas gratuláció a csapatnak az elért eredményért!
A Kenji Racing Team-et itt követhetitek:
http://kenji.hu
https://www.facebook.com/kenjiracingteam
https://www.instagram.com/kenjiracingteam
https://www.youtube.com/channel/UCZlGW-PUwNHBBQqD-4UIsPQ
Köszönet Ferenczi Róbertnek a közreműködésért; Nagy Norbertnek saját eChat flottájának felajánlásáért; Dr. Líska Jánosnak és Budai Kittinek a csapatról és adóvevő-használatukról szóló információkért; és Hádinger Jánosnak a fotókért és videókért.