Ha egy cégnél többen dolgoznak, általában szükség van hatékony kommunikációs eszközökre. Ha egy íróasztal mögött ülünk, akkor a számítógép az, amin e-mail-ezünk, internetes csevegő alkalmazásokon keresztül beszélgetünk, esetleg videokonferenciát indítunk. Amikor elhagyjuk az íróasztal jelentette bázist, mobiltelefonunkra költözik a kommunikáció: azon hívjuk kollégáinkat, ők azon érnek el minket; és ha okostelefont használunk, ott is használhatjuk a megszokott csevegő alkalmazásokat. Ha pedig kellően nagy adatforgalmi keretünk van, akkor videokonferenciákon is részt vehetünk, miközben épp úton vagyunk.
Hatékony cégen belüli kommunikáció
A mobiltelefonok fontos szereplői az életünknek, az elmúlt évtizedekben hozzászoktunk ahhoz, hogy vannak, és a legtöbben tanúi lehettünk annak, mennyit fejlődött a technológia, mennyire megváltoztatta a kommunikációt az üzleti- és a magánéletben egyaránt. Ma már szinte mindenhol elérhetőek vagyunk telefonon, és bárhol kapcsolódhatunk rajtuk keresztül az internetre, akár egy másik földrészen barangolva is.
Azonban a mobiltelefonokat elsősorban a vezetékes telefon kiváltására tervezték. Az volt a szempont, hogy ugyanúgy lehessen használni ezeket a zsebtelefonokat mint a hagyományos telefont, csak épp mobilisan. De biztos, hogy minden munkakörben a mobiltelefon az ideális, az igazán hatékony kommunikációs eszköz?
A mobiltelefonos kommunikáció korlátai
Ha valakit el szeretnénk érni, elővesszük a készüléket, tárcsázzuk (beütjük) a telefonszámát vagy kikeressük a telefonkönyvből, megvárjuk, amíg a kapcsolat felépül a különböző szolgáltatók hálózatain és kapcsolóközpontjain keresztül, majd elkezd csörögni a hívott félnél, aki meghallva, hogy hívása van, megkeresi a készüléket és felveszi. Mire egy hívás célba ér, eltelik 15-20 másodperc, néha még több is, és persze az is elképzelhető, hogy a hívott nem tudja felvenni a hívást, mert épp mással beszél vagy épp tele van a keze és nem tudja felvenni. Mire bármit megbeszélünk telefonon, eltelt 30 másodperc. Na ez biztosan nem hatékony!
És mi van, ha azt, amit megbeszéltünk X-szel, még Y-nal is közölni kell? Felhívjuk Y-t, ezzel szintén eltöltünk fél percet, majd visszahívjuk X-et, hogy Y szerint is mehet a dolog. Máris perceknél járunk. Naponta hányszor kell egy-egy nagyon rövid kérdés miatt körbetelefonálni a kollégákat?
Egyes helyzetek más kommunikációs megoldást igényelnek
Gondoljunk bele egy olyan munkahelyi szituációba, ahol többen dolgoznak egyazon munkafolyamaton. Például ahol járműveket kell irányítani. „Pista, gyere előrébb, még, még, állj! Lajos, most indulhatsz, lassan, még egy picit, szedd alá, mehetsz, mehetsz, állj!”
Vagy amikor egy telepen dolgozó valamennyi járőrnek szeretnénk egyszerre szólni, vagy kiadni egy feladatot: „Az összes egység induljon a négyes kapuhoz!”
De ilyen lehet az is, amikor egy teherautó sofőrje bejelentkezik: „két perc múlva érkezem a szállítmánnyal, jöjjenek a targoncások.”
Ezekben a helyzetekben a csoportos kommunikáció a hatékony, amire ma is rádió adóvevőt, walkie-talkie készüléket célszerű használni.
Az adóvevők nyújtotta csoportos kommunikáció előnyei
Csak meg kell nyomni a készüléken az adásgombot és bemondani a közlendőnket. Mindenki, akinek a készüléke ugyanazon a frekvencián van, egy időben hallani fogja az adást, és válaszolni is tud rá. A kommunikáció azonnali, nem tart percekig, órákig, mire mindenkit végigtelefonálunk.
Nem véletlen, hogy több szakmában ma is adóvevőkön zajlik a kommunikáció; gondoljunk a légiforgalmi irányítókra, a rendőrökre és tűzoltókra, biztonsági és őrszolgálatokra, rendezvényeken, sporteseményen dolgozó szervezőkre, építőipari munkásokra, targoncavezetőkre, és a sort hosszan folytathatnánk.
A kommunikáció hatékonyságán és gyorsaságán kívül az adóvevők használata felé mutat az is, hogy sok munkahelyen különféle okokból – például adatok, üzleti titkok védelme, balesetveszély, esetleg speciális előírások miatt – a mobiltelefonok használata korlátozott.
A hagyományos rádió adóvevők azonban néha szintén nem mindenben felelnek meg az összes elvárásnak. Egyrészt a hatótávolságuk gyakran nem elegendő az üzembiztos kommunikációra, ha egy nagyobb területen vagy esetleg különböző telephelyek között szeretnék azokat használni. Ezt csak átjátszóállomásokkal lehet megoldani, aminek beruházási és üzemeltetési költsége is jelentős lehet. A másik probléma, hogy a rendelkezésre álló frekvenciák (csatornák) száma korlátozott, így, ha sok rádiót használnak a cégnél különböző feladatokra, az egyes munkacsoportokat nem mindig egyszerű különválasztani. Ha pedig a cég frekvenciaengedély nélküli készülékeket használ, fokozottan fennáll annak a veszélye, hogy más rádióhasználók akár szándékosan, akár csak véletlenül, hallják a beszélgetéseket, esetleg meg is zavarják azokat.
Csoportos és biztonságos kommunikáció korlátlan hatótávolsággal –
eChat internetalapú adóvevők
Az eChat internetalapú adóvevők egyszerre ötvözik a mobiltelefon és az adóvevők előnyeit. Hasonlóan az adóvevőkhöz, ezek az eszközök is csoportkommunikációra lettek kifejlesztve, használatuk nagyon hasonló: aki beszélni szeretne, benyomja az adásgombot, és amit mond, a csoportban levő összes készüléken hallani fogják.
Viszont ezek a készülékek is SIM-kártyával működnek: a mobiltelefon-szolgáltatók internethálózatán és az eChat szolgáltató szerverein keresztül kommunikálnak egymással. Így a hatótávolság tulajdonképpen korlátlan: ahol mobilinternet vagy WiFi elérhető, ott ezek az adóvevő készülékek működni fognak. Mindegy, hogy az egyik kolléga épp Nyíregyházán, a másik Sopronban, a harmadik pedig épp külföldön van, beszélni tudnak egymással.
A készülékekbe épített GPS-vevő segítségével a diszpécser vagy egy másik kolléga pedig még azt is megnézheti egy precíz térképen, hogy éppen hol vannak a flottába tartozó adóvevők.
Ráadásul a csatornák (beszédcsoportok) száma az eChat rendszerben gyakorlatilag korlátlan; így, ha a munkatársak sok készüléket használnak, könnyedén lehet őket kisebb csoportokba szervezni feladatkör, földrajzi helyzet vagy más alapon, hogy ne zavarják egymást a munkában.
És természetesen, mivel ez egy zárt rendszer, külsősök sohasem tévedhetnek ezekre a beszédcsatornákra; így nem fordulhat elő külső zavarás, és információk sem juthatnak ezen az úton illetéktelenek birtokába.
Ha szeretnéd te is kipróbálni az eChat készülékeket, töltsd ki a demó igénylő űrlapot, és kollégáink felkeresnek a részletekkel kapcsolatban.