Miskolci Önkormányzati Rendészetről
A MIÖR 2013 áprilisában jött létre; a szervezet közterület-felügyelőkből és mezőőrökből áll. A rendészet hatáskörébe tartozik a közterületek rendjének és tisztaságának védelme, valamint annak rendjét megbontó jogsértések megelőzése, megakadályozása, szankcionálása, KRESZ szabályok betartatása, az önkormányzati vagyon védelme. A mezőőrök végzik a termőföldek őrzését, valamint az azokhoz tartozó mezőgazdasági építmények, eszközök, haszonállatok, termények, földmérési jelek vagyonvédelmét. 2019. szeptemberében került átadásra az országban egyedülálló térfelügyeleti rendszerük, az Operatív Műveleti Központ. Itt 24 tévéből álló monitorfalon közel 300 térfelügyeleti kamerán át 16 munkaállomáson 30 rendész figyeli a várost éjjelnappal.
Folyamatosan fejlesztik a gépjármű parkjukat, valamint a technikai eszközeiket. (Terveik közt szerepel a térfelügyeleti kamerák számának növelése 1000 db-ra.) 2021-ben munkairányítási és kommunikációs rendszerük továbbfejlesztése során az Anico Kft. eChat internetalapú adóvevő rendszerére váltottak.
Az Anico Kft. munkatársaiként a vásárlást követően is kapcsolatban maradunk ügyfeleinkkel, technikai támogatást és egyéb segítséget nyújtunk. Ennek keretében az eChat rendszer néhány hónapos használata után egy személyes találkozót tartottunk a rendészetnél Miskolcon, hogy az éles bevetések során felmerült kérdések megválaszolásával is segítsük a rendszer optimális működését. Ekkor készítettük az alábbi interjút Vinze Csabával a MIÖR Igazgatójával.
Milyen technológiát használtak korábban?
A MIÖR 2013-as indulásakor a kommunikációs eszközökre még csekély lehetőségünk volt. Hamar kiderült azonban, hogy javítanunk kell a kommunikáció gyorsaságán, hogy a kollégákkal sokkal hamarabb tudjunk kapcsolatba lépni, mint kizárólag mobiltelefon használatával ill. személyes találkozáskor történő információ átadással.
Rendőri múltamból fakadóan kezdeményeztem az első adóvevős rendszerünk, egy Motorola DMR rendszer kiépítését: az ügyeletre rádiót telepítettünk, a rendészek kézi rádiókat kaptak, az autókba pedig mobil rádiókat telepítettünk. A Motorola rendszer beváltott a hozzájuk fűzött reményeket, de azóta múlt az idő.
Hogyan merült fel az igény az internetalapú PoC adóvevő technológia iránt?
Indulásunk óta nagyon sok olyan alkalmazás került bevezetésre – pl. a GISPÁN® térinformatikai rendszer, Robotrendész alkalmazás, – amelyeket csak külön informatikai eszközökön tudtunk futtatni. Így a rendészeknél volt mobiltelefon, tablet, fényképezőgép és rádió, és így zajlott a kommunikáció. Egyértelmű volt, hogy egyszerűsíteni kell. Továbbá fontos szemponttá vált a rádiókészülékek nyomkövetésének lehetősége, a beszédforgalom rögzítése, a privát hívások gyors intézése. Ezen funkciókat a DMR rendszer már nem tudta kiszolgálni.
Hogyan történt a technológia és a beszállító kiválasztása?
Elkezdtünk kutakodni, megoldást keresni a fenti problémára, amikor egymásra találtunk az Anico Kft.-vel, és Demó Programja keretében lehetőséget kaptunk az eChat internetalapú adóvevő rendszer ingyenes kipróbálására.
Milyenek voltak a technológia tesztelése során szerzett tapasztalatok?
Kb. 2 hétig volt nálunk néhány eChat E350-es PoC internetalapú adóvevő. Kipróbáltuk a készülékeket és kérdeztük a kollégákat, hogyan működnek, miket tapasztaltak a használat során, s ők teljes elégedettségről számoltak be. Az akkor használt típus a végül megvásárlásra került készülékeknek egy egyszerűbb verziója volt, ennek ellenére nagyon jól működtek. Az Anico Kft.-vel történt konzultáció során kaptunk tájékoztatást az eChat E700-as adóvevőkről, amelyek már alkalmasak a fent említett alkalmazások használatára is.
Mik a tapasztalatok az eChat rendszer éles használatáról, hogyan befolyásolja a munkavégzést?
Maga ez a készülékcsere már egy óriási nyereséget hozott számunkra. Ez az „all in one” készülék számunkra tökéletesen betölti azt a szerepet, amelyet szántunk neki. Fényképezni tudnak (nem kell külön fényképezőgép), a rádiókommunikáció adott, a mobiltelefonálás lehetősége adott, és gyakorlatilag mindazon alkalmazások egy kézben összpontosulnak, amelyre nekünk szükségünk volt. Kell ennél jobb? Kinőve a gyerekbetegségeket, túljutva az első bizonytalan lépéseken, amelyek egy új rendszer bevezetésénél értelemszerűen és jogosan adódnak, a kollégákkal egyetértésben mondhatom, hogy nagyszerű a készülék tudása,
és hozzá a szolgáltatás, a support is.
A használat során merült fel igény, új egyedi jellemzőkre, funkcióra, kiegészítőkre?
Vannak még előrelépési gondolataink. Pl. hasznos lenne a diszpécser szoftver nyújtotta funkciók elérése több kolléga számára is, hogy a diszpécseren túl a járőrszolgálati vezetés, és mi felsővezetők is lássuk, hogy hol – mi zajlik. Erről záros határidőn belül fogunk beszélni. Ami a legfontosabb lenne, hogy amikor egy kolléga elkészít egy fotót egy intézkedésről, az többünk számára azonnal elérhető legyen pl. egy közös felhőalapú tárhelyen. Az Anico Kft. által tartott személyes egyeztetés során már kaptunk jónéhány eddigi problémánkra megoldást. Bemutatásra került a vezeték nélküli Bluetooth mikrofon, amellyel a beszéd hangminősége is javul, továbbá a terepen dolgozó rendészek az autóból kiszállva úgy is tudnának kommunikálni, hogy a készülék az autóban marad.
Ezzel több problémát is megoldanánk, mivel a kollégák jelezték, hogy szeretnének pontosabb GPS pozíciókat kapni, amelyet gyakoribb pozícióküldés beállításával oldhatunk meg, ez viszont gyorsabban lemeríti a készülékeket. A BT kézi mikrofon használatával azonban a készülék folyamatosan maradhatna az autóban a töltőn. Beszéltünk még az szilikoncsöves headset
előnyeiről is.
Milyen terveik vannak a jövőre nézve az adóvevő használattal kapcsolatban?
Azt gondolom, hogy ez egy sikeres találkozás volt, és ezen csak fejleszteni lehet. Előre lehet lépni akár készülékszámok vonatkozásában, akár pedig technikai lehetőségek vonatkozásában.
Rendszerbe bevont eszközök:
25 db eChat E700 adóvevő
eChat Irányító és Diszpécser Rendszer
Tervezett bővítés:
további adóvevők és diszpécser szoftver hozzáférések, Bluetooth mikrofonok, akusztikus csöves fülszettek
A személyes találkozó során mi, az Anico Kft. munkatársai is lehetőséget kaptunk, hogy egy terepmunkára elkísérjük a rendészeket. Így mi is láthattuk és hallhattuk a rendszer működését munka közben. Cégünk számára fontos visszajelzés, hogy nemcsak a vezetők, hanem maguk a rendészek is megerősítették, hogy az eChat internetalapú adóvevő rendszer megfelelően működik, és nagy segítséget jelent a munkájukban.
Ezen a találkozón készítettük ezt a videót: